W nowoczesnych samochodach marki premium, zwłaszcza w modelach kombi i SUV, coraz częściej stosuje się tzw. zawieszenie pneumatyczne. Czym ono jest? Na jakich zasadach działa? Warto poznać odpowiedzi na te pytania, aby uzmysłowić sobie, że mamy do czynienia z technologią, która znacznie poprawia komfort jazdy.
Zawieszenie pneumatyczne – zasady działania
Zawieszenie pneumatyczne ma znaczną przewagę nad klasycznym rodzajem zawieszania. Przede wszystkim chodzi o to, że przy zawieszeniu pneumatycznym dodatkowo zastosowanie znajduje miech, który jest zintegrowany ściśle z amortyzatorem. Miech wypełniony jest powietrzem pod bardzo dużym ciśnieniem, dlatego też jest on w stanie znacznie bardziej niwelować drgania powstałe podczas jazdy po nierównościach. W zawieszeniu klasycznym wykorzystywane są tylko takie podzespoły, jak wspomniane amortyzatory, a także wahacze, czy też sprężyny. Zastosowanie miecha, który wypełniony jest wysoko sprężonym powietrzem, sprawia, że komfort jazdy jest znacznie większy.
Ale to oczywiście nie wszystkie zalety, jakie wynikają z zastosowania tego rodzaju zawieszenia. Przy zawieszeniu pneumatycznym jest możliwość regulacji wysokości osi. Kiedy jedziemy po bardzo nierównym terenie, mamy możliwość wyrównania poziomu osi przedniej i tylnej, tak aby były one na równi, mimo tego, że poruszamy się po bardzo nierównym terenie. Wynika to głównie z tego, że auto ma możliwość pomiaru wysokości prześwitu.
W jakich modelach samochodów znajdziemy zawieszenie pneumatyczne?
Zawieszenie pneumatyczne stosuje w swoich samochodach przede wszystkim Mercedes. Znajdziemy je w samochodach z serii E i S, a także w suvach Mercedesa takich jak ML, czy też GL . Oczywiście zawieszenie pneumatyczne stosowane jest również przez Audi, Volkswagena, czy też Toyotę. Tego rodzaju zawieszenia stosowany jest również w Jeep Grand Cherokee. Wydaje się, że pneumatyczne zawieszenie będzie stosowane w pojazdach osobowych coraz bardziej powszechnie. Niewątpliwie jego zalety przemawiają za tym, aby producenci coraz chętniej sięgali po tego typu rozwiązanie technologiczne.
Bardzo jasne i przejrzyste przedstawienie tematu zawieszenia pneumatycznego, przydatne przy wyborze nowego auta.